SGZE? Daar doen wij bewust niet aan mee!
Wij krijgen regelmatig de vraag van klanten of wij aangesloten zijn bij SGZE, oftewel de Stichting Garantiefonds ZonneEnergie. Aangezien wij kwaliteit, betrouwbaarheid en service hoog in het vaandel hebben staan, onderzochten wij wat de SGZE nou precies is en wat ze te bieden hebben.
Wat is SGZE?
SGZE is een garantiefonds, opgericht door een aantal collega-installateurs van zonnepanelen. Wie dat zijn blijft onduidelijk. Er is ook geen rubriek op de website die vertelt hoe de stichting is ontstaan en wie er precies achter zitten. Sinds 2014 hebben zich nog maar 40 van de in totaal inmiddels 2.200 zonnepanelen-installateurs in Nederland bij de SGZE aangesloten.
Hoe werkt SGZE voor de installateur?
Als installateur van zonnepanelen hoef je maar aan een paar eisen te voldoen om lid te mogen worden van de SGZE. Streng zijn die eisen niet. Maar het prijskaartje dat aan het lidmaatschap hangt, liegt er niet om.
Voor elke woning waarop je zonnepanelen installeert, betaal je ongeveer 200 euro aan de SGZE. Daarnaast vraagt de SGZE nog eens een jaarlijkse vergoeding van duizenden euro’s. Voor kleinere bedrijven betekent dit dat je gemiddeld al snel tot zo’n 70.000 euro per jaar kwijt bent aan de SGZE! In ruil voor ‘een goede naam’.
Wat krijgt de klant ervoor terug?
Wat biedt de SGZE wat wij je niet zelf kunnen bieden? Nou, eigenlijk niks. Lees maar mee.
Aanbetalingsgarantie.
Als een installateur die meedoet aan de SGZE failliet gaat, dekt de SGZE 30% van je aanbetaling (met een maximum van 3.000 euro). Bij Robinzon doe je alleen een aanbetaling voor de materialen die wij voor je bestellen. Zouden wij failliet gaan, dan ben je helemaal geen geld kwijt. Je hebt de materialen al. De montagekosten betaal je bij ons pas na oplevering. De meerwaarde van de SGZE komt hiermee meer dan te vervallen.
Fabrieksgarantie.
De SGZE garandeert ’toekomstige aanspraken op fabrieksgarantie’. Maar wij kopen uitsluitend producten in bij erkende leveranciers met groothandels in Nederland. Dit betekent dat je áltijd fabrieksgarantie hebt op je zonnesysteem. Ook als Robinzon er niet meer zou zijn, vervangt de fabrikant de defecte onderdelen. Ook deze ‘meerwaarde’ van de SGZE vervalt dus.
Geschillencommissie.
Als je onenigheid krijgt met een installateur die is aangesloten bij de SGZE, kun je een beroep doen op de geschillencommissie van de SGZE. Je moet dan wel eerst een klachtenformulier invullen en dat met alle documentatie en communicatie rond het project naar de stichting sturen. Dat kost een hoop tijd en negatieve energie. En je moet maar afwachten wat de uitkomst is. Bij Robinzon staan service en klantvriendelijkheid altijd voorop. Mocht je onverhoopt ergens niet tevreden over zijn, dan zetten we alles op alles om het probleem zo snel mogelijk op te lossen.
Bewust geen lid van SGZE
Om alle bovenstaande redenen kiest RobinZon er heel bewust voor om geen lid te zijn van SGZE. Daarbij is de SGZE een garantiefonds. Het zegt helemaal niks over de kwaliteit van de deelnemende installatiebedrijven!
Wij leveren kwaliteit en werken uitsluitend met ervaren monteurs. Persoonlijke aandacht voor de klant staat bij ons centraal. Onder dit motto leverden we al tal van projecten naar volle tevredenheid van onze klanten op. Neem eens een kijkje bij onze projecten. En lees de reviews!
Meer weten?
Wij hebben ruime ervaring met het ontwerpen, leveren en installeren van alle soorten zonnepanelen. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.